Ganz-MÁVAG-Ikarus motorkocsi

 

 

A Ganz-MÁVAG - Ikarus motorkocsi személyszállításra szolgáló, két-, vagy háromrészes, csuklós, zárt motorvonat jellegű jármű. A járműegységek között állandó kapcsolatot a homlokátjáró-szerkezetek, illetve az erőátvitel elemei biztosítják. A vezetőfülkék a járművégek teljes szélességét elfoglalják.

 

 

Műszaki adatok

Kétrészes Háromrészes



Nyomtávolság

1000-1435 mm

Tengelyelrendezés

1-B-1 1-B-B-1

Ütközők közti hossz

25400 mm 35600 mm

Szélesség

2600 mm 2600 mm

Legnagyobb magasság sínkorona felett

3600 mm 3600 mm

Tengelytávolság (vezetőállásos járműegység)

8500 mm 8500 mm

Tengelytávolság (középegység)

- 8000 mm

Padlómagasság

1200 mm 1200 mm

Futókörátmérő (új)

850 mm 850 mm

Ülőhelyek száma (2. oszt.)

86 120

Teljes szállítóképesség (6 fő/m2 álló utasterheléssel)

160 225

Szolgálati tömeg

32 t 43 t

Tengelyterhelés

12,5 t 12,5 t

Motorteljesítmény

250 kW 2x250 kW

Erőátvitel

hidraulikus hidraulikus

Legnagyobb sebesség

100 km/h 100 km/h

Legkisebb bejárható pályaívsugár

100 m 100 m

 

 

Erőteljes, kényelmes

A motorkocsi hegesztett járműszekrénye 1500 kN hosszirányú terhelés alakváltozás nélküli felvételére van méretezve. A járműegységek közötti félállandó (félmerev) kapcsolat a járműegységek egymáshoz képesti függőleges elmozdulását és (hossztengely körüli) elfordulását lehetővé teszi. A vízszintes elmozdulás mechanikusan korlátozott.

Az Ikarus 200 (jellegű) járműszekrény könnyűszerkezetű, hidegen sajtolt elemekből épül fel. A szekrényváz és a héjazat csőszerű önhordó szerkezetet alkot. A flexicoil hordrugókkal szerelt felfüggesztés a teljes sebességtartományon kiváló futást biztosít. A duplex rugócsoportok az ágytokok két oldalán helyezkednek el, az ágytokon lévő konzol és az alváz-segédkeret között, a legnagyobb rugóbesüllyedés 70 mm. A rugózás progresszív jellegű. A (felfüggesztés) oldalirányú elmozdulását gumiütközők korlátozzák 25 mm-re. A rezgések csillapítását az ágytok-konzol és az alváz-segédkeret közé épített függőleges, illetve az ágytok és az alváz közé épített vízszintes lengéscsillapítók szolgálják. A vonó- és fékerőket a szekrény és a tengelyágy között vonórudak viszik át.
 

 

Mozgásban

A motorkocsit egy, illetve két kb. 250 kW teljesítményű, (az esetek többségében) hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtja. A hidraulikus hajtómű járműegységenként egy-egy tengelyt hajt, kardántengelyekkel kapcsolt kúpkerekes tengelyhajtóművek által. A kétrészes jármű egy gépes és egy motor nélküli, a háromrészes két motoros és egy motor nélküli egységből áll. A gépes egység kapcsolt vége alatti tengelyhajtómű kétfokozatú (áthajtóműves), a motor nélküli egység tengelyhajtóműve egyfokozatú. Mindkét tengelyhajtómű cikloisfogazású kúpkerékhajtómű, az 1:3,125 hajtóműáttétel 100 km/h legnagyobb menetsebességet tesz lehetővé.

A motorkocsi kezeléséhez egyfős személyzet elégséges. A vezetőfülke a teljes járműszélességet elfoglalja a jármű mindkét végén. A motorvezető a menetszabályozót balkézzel, az önműködő fék fékezőszelepét jobb kézzel tudja kezelni. Az elektropneumatikus vezérlőrendszer elektronikus szabályozású. Az elektronikus szabályozás kiterjed pl. a sebességváltásra, illetve az éberségellenőrzésre is. A karbantartási és javítási munkákat megkönnyítik a gyorscsatlakozóval szerelt, moduláris villamos készülékegységek. A vezérlőrendszer egyidejűleg három jármű együttes vezérlését teszi lehetővé.

 

Fék

A fékrendszer Knorr rendszerű, önműködő fék, SAB tuskós fékblokkokkal, kompozit féktuskókkal, rugóerőtárolós rögzítőfékkel.

A SAB BFC önműködő hézagállítóval és kompozit tuskókkal szerelt fékblokkok az ágytok-konzolokon helyezkednek el, biztosítva a kerékpártengely síkjában vízszintesen támadó fékerőt. A kedvezőtlen (tapadási) viszonyok között a tapadás növelését pneumatikus homokoló berendezés szolgálja.

 

Az utasok kényelme

Az utastérben a távolsági buszokban alkalmazott, kárpitozott, fejtámlás ülések találhatók, soronként két-két ülés 770 mm-es sortávolságú elrendezésben. Kívánság szerint bármilyen üléselrendezés kialakítható.

A motorkocsin egy, európai jellegű WC található. A jármű kívánság szerint szállítható keleti jellegű WC-vel is. Az utastéri burkolatelemek Formica jellegű műanyaglemezek.
A felszálló előtereket huzatvédő paravánok választják el az utastértől. A műanyag burkolatelemek tűzállóak és könnyen tisztíthatók.
A feljáróajtók elektropneumatikus működtetésű lengő-tolóajtók.

Az utastéri világítást fénycsővilágítás a lámpatestekbe épített hangszórókkal.
Az utastér igény szerint gépi szellőzéssel és klímaberendezéssel is felszerelhető. Gépi szellőzés esetén a friss levegőt a kocsiszekrényre szerelt ventillátorok biztosítják ülés alatti elosztó légcsatornán keresztül. Hidegben a befújt levegő a kipufogógáz hőjével, vagy külön önműködő gázolajüzemű fűtőkészülékkel melegíthető.
Az ablakok alumíniumkeretűek, napvédő-fóliázott biztonsági üvegből készülnek.

A nem klimatizált járművek ablakainak felső része eltolható, a klimatizált járművek ablakai fix üvegezésűek.
A klimatizált járművek minden járműegységét 28 kW hűtőteljesítményű klímaberendezés hűti.

 

 

Megbízható és gazdaságos

Egyszerűség, biztonság, alacsony fogyasztás és csekély fenntartási költségek. Egy gyors és kényelmes jármű, mely egyesíti e tulajdonságokat, a kis tengelynyomású, korlátozott utasforgalmú mellékvonalait fejleszteni kívánó vasúttársaságok számára mindig kívánatos.
Az ideális jármű, mely mindezen elvárásoknak megfelel, a könnyű motorkocsi. A Ganz-MÁVAG Mozdony- Vagon- és Gépgyár – amely az 1920-as évektől fejleszti különféle motorkocsijait – az elsők között ismerte fel ezen (vevői) igényeket. A korszerű motorkocsik egyesítik a megbízhatóságot és a kényelmet az egyszerűséggel, illetve az autóbuszgyártás-technológia gazdaságosságával.
A Ganz-MÁVAG–Ikarus motorkocsi a két világhírű magyar járműgyár– évtizedes tapasztalataikat egyesítő – közös fejlesztésének eredménye. A Ganz-MÁVAG a vasúti motorkocsik vezető gyártója több mint száz különféle típusú belsőégésű motoros motorkocsiból immár 2500 darabot gyártott. Az Ikarus az (világ) egyik legnagyobb autóbuszgyár(a) évente több mint 13000 autóbuszt gyárt.
A Ganz-MÁVAG a könnyű motorkocsigyártás programjának vezető vállalata a jármű alvázát és a futóművét gyártja, az Ikarus a teljesen felszerelt járműfelépítményt szállítja.

 

A katalógus szövegét Szabó Csaba fordította.

 

Képtár
(a retusált magyar katalógust is tartalmazza)

AUTORAIL

Forrás Halász István gyűjteménye